zaterdag 11 augustus 2012

Dag 3 naar Nis Servie

Van Gyor via Pecs- Novi Sad -Palilula- Paracin naar Nis (Servie) 750 km

Vanmorgen zijn we na een prima ontbijt weer op de motor gestapt. Rob heeft Hans zijn banden afgekeurd en samen gaan ze op zoek naar ander banden (dat is gelukt al koste het 3 uur en 300 euro, de oude nieuwe banden mocht hij achter laten met een glimlach)  Zelf hebben we een route gevonden die deels door de bergen gaat deels over smalle wegen. Het eerste stuk is snelweg  om kilometers te maken. Als we de grens met Hongarije hebben gepasseerd wat wederom ruim een half uur duurde zijn we in Servië. Het landschap in zowel in Hongarije als in Servie is glooiend, redelijk dor en grote akkers met graan en zonnebloemen. De snelheid die we rijden is rond de 90 km per uur, ivm de gaten in de weg. De tolwegen zijn prima maar de lokale wegen zijn beroert. In de buurt van Pozeraveca gaan we de snelweg af om binnen door te gaan. Het laatste stuk rijden we weer over de tolweg. Rond vijf uur komen we in Nis (nish) aan. Niš is een van de oudste steden van de Balkan. Gelegen op de kruising van wegen naar Istanboel, Belgrado, Sofia en Griekenland. Niš is de op twee na grootste stad van Servië. Het hotel ligt buiten het centrum in de bergen en ziet er van buiten wat gedateerd uit. Van binnen zijn het grote luxe kamers en ze hebben er een zwembad. De motoren staan in de kelder  dus daar hebben we ook geen omkijken na. De temperstuur is ondertussen al opgelopen naar de 30 graden, maar op een terras met een koud biertje en goed eten is dat geen probleem. Johan had Cubaans sigaren bij zich en dat in combinatie met een goede whisky zitten we nog tot half twaalf buiten terwijl de krekels luidruchtig aanwezig zijn en het uitzicht over de stad prima is.