maandag 10 september 2012

Dag 34 Amaritsar


Vanmorgen lekker uitgeslapen na te lang in het hotel restaurant te hebben gezeten. Het is kwart over tien als Erwin de kamer in komt en zegt dat het ontbijt al voorbij is, maar de ober is makkelijk zegt hij er bij. Snel trek ik wat kleren aan en ga naar beneden. Ik krijg nog een ontbijt, prima, na mij komt Jan nog binnen, was ook te laat maar krijgt ook ontbijt. Om 13.00 uur gaan Erwin en John naar Delhi voor het regelen van een Chinese visum. Na het onbijt ga ik de motor na kijken, ik zie dat de rechte koffer een tik heeft gehad, waarschijnlijk in het drukke verkeer.Na deze reparatie ga ik met Jan het oude centrum in van Amritsar. In de stad is het een georganiseerde chaos, maar er zal een systeem in zitten. Als eerste drinken we echte koffie, dan bezoeken we de bazar. Allemaal meuk die we niet willen hebben. Ook hebben wij rond de heilige Sikh tempel gelopen waar we gisteravond waren. Ondertussen begint het te miezeren en we besluiten om terug te gaan naar het Hotel. In het hotel neem ik nog even een duik in het zwembad. Om 4 uur gaan we met een mini bus naar de grens voor de ceremoniële grenssluiting. De ceremoniële grenssluiting is gelijktijdig aan zowel de kant van India als aan de kant van Pakistan. Ik laat me verrassen. Het is een drukste van jewelste, Rob had al gezegd dat we er op tijd moesten zijn en dat was niet gelogen, het is jammer dat het licht regent, overal is het een blubzooi, maar dat mag de pret niet drukken. Via controle posten en fouillering mogen we naar binnen. Het is vijf uur en de sluiting begint om 6 uur. Ik denk dat er wel een paar duizend mensen aanwezig zijn, en aan de Pakistaanse kant een paar honderd. Er wordt uitbundig gezongen en gedanst, waarschijnlijk populaire vaderlandse liederen en slogans. Het is een soort van wedstrijd tussen Pakistan en India. Je kunt het, het beste vergelijken met een kruising tussen een voetbal wedstrijd en een popconcert, wat een festijn. Zeker de moeite waard. De aflossing zelf is aardig maar het festijn er om heen is het hoogtepunt. Na dit gebeuren rijden we terug naar het hotel waar we ook gaan eten, een heerlijk buffet.

Rond de Golden Tempel

 ceremoniële grenssluiting
 
 
 
 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten