maandag 18 juni 2012

De route



De eigenlijke route begint eigenlijk op de grens van West naar Oost in Turkije. Istanbul is de enige stad ter wereld die op twee continenten ligt en heeft daardoor een zeer strategische ligging. Ze ligt in het westen van het land, deels in Europa deels in Azië. Het is de Bosporus die Europa van Azië scheidt, en deze rivier loopt door Istanbul heen. Om daar te komen zullen we de eerste dagen afstanden rijden van rond de 600 km per dag tot aan Istanbul.

De eerste dag zullen we rijden tot aan Regenburg zuid Duitsland, daarna via Oostenrijk naar Gyor Hongarije. Dag 3 Naar Nis in Servië en dag 4 naar Plovdiv Bulgarije. Vandaar nog 350 km tot Istanbul waar de eerste rust dag zal zijn. De reis door Turkije zal 12 dagen duren. Onderweg zal het nodige culturele architectuur worden aangedaan.  Iran zal 11 dagen in beslag nemen. Het laatste stuk zal onder politie escorte gebeuren in verband met kidnapping van toeristen door drugs bendes. De escorte zal ook de eerste dag in Pakistan nog van kracht zijn. Het wegdek in Pakistan is ook het beroerdste stuk, slechte wegen vol gaten. In India is dat al weer een stuk beter, zeker de hoofdwegen. In Nepal is het wegdek weer goed weet ik uit ervaring van 2005. In totaal zal de afstand ruim 12.000 km zijn, waarbij de temperatuur zal verschillen van +35 tot sneeuw temperatuur. Al met al een hele uitdaging.
Bij aankomst in Katmandu zal de motor gekist worden en terug gevlogen worden naar Nederland.

voorbereiding

Op de motor in 8 weken van Nederland naar Kathmandu in Nepal.

Het idee om met de motor een lange reis te maken is al jaren een droom, het gevoel van ultieme vrijheid. Maar de studie de kids en andere dingen hielden het tegen. Niet dat het erg was maar het jeukte wel. Na de studie bij Saxion te hebben afgerond moest het er toch maar eens van komen. De uitvoering stond nog niet vast net als wie wil er mee en heeft ook daadwerkelijk zolang vrij en de middelen. Na een bezoek aan de motorbeurs in 2011 kwam ik in contact met Rob en Dafne van Ride on Motortours. Enthousiast  vertelden ze over hun wereld reizen. Maar goed even snel beslissen was er niet bij, en er moest nog het een en ander geregeld worden. Ook welke route en wat wil ik zien. Zuid Amerika staat op mijn programma maar ook midden Afrika en de Zijderoute.

Hierna komen de eerste vragen : wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang kan ik verlof krijgen, wat heb ik allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Maar goed de keuze is geworden om een deel van de Zijderoute te gaan rijden met Rob en Dafne van Ride-On motortours uit Hengelo G. Het voordeel is dat zij de route als eens gereden hebben en de contacten hebben. De route staat al vast en zal gaan door de volgende landen : Duitsland –Oostenrijk– Hongarije – Servie – Bulgarije – Turkije – Iran – Pakistan- India naar Nepal. De afstand die we gaan rijden is ruim 12.000 km, voornamelijk asfalt maar ook een deel gravelwegen en onverhard.
De vertrekdatum is 6 augustus en als alles gaat zo als het moet gaan ben ik 24 september weer terug in Nederland.
Gelukkig is mijn motor de BMW 1200 GS op een paar kleine aanpassingen na en een grote onderhoudsbeurt na geschikt voor deze reis. De motor is daarvoor bij Mamola in Laren in goede handen en de Rallyshop heeft de nodige ervaring voor deze reis om mij te voorzien van de juiste accessoires.
De totale reis die Ride-On gaan doen gaat door naar Beijing  China en duurt 96 dagen. Ik ga zelf het eerste deel rijden van de route, al had Tibet en China mij ook een hele uitdaging geleken.
Als voorbereiding op de reis heb ik mij verdiept in de geschiedenis van de zijderoute en de landen waar we doorheen reizen.
De geschiedenis van de Zijderoute

Eeuwenlang was de Zijderoute een verbinding tussen oost en west. Het was niet alleen een weg waarover goederen werden vervoerd, maar vooral ook een manier waarop nieuwe ideeën hun weg vonden naar andere streken. De zijderoute zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers. De Zijderoute is niet één weg, maar een route met vele vertakkingen die zich uitstrekt over heel Azië en het midden oosten. Deze handelsroute is al eeuwenlang de brug tussen Europa en Azië. Goederen, ideeën, culturen en vele volkeren reizen al meer dan tweeduizend jaar over dit stelsel aan wegen, waarbij barre woestijnen, eindeloze vlakten en besneeuwde bergpassen doorstoken worden.
Hoewel de Zijderoute dus al eeuwenoud was is de naam relatief nieuw. In 1870 werd de route zo genoemd door de Duitse baron Von Richthofen. Toch was zijde slechts een van de vele producten die hun weg vonden van oost naar west en omgekeerd. Vanuit China trokken kamelen beladen met zijde, specerijen, jade, wapens, spiegels en lakwerk naar Europa. Vanuit het keizerlijke Rome gingen karavanen vol met glas, textiel, aardwerk, goud en zilver oostwaarts. Ook was er geen sprake van slechts één weg, maar van een netwerk van wegen, die Chinese steden vooral Changan (tegenwoordig Xi'an) in het oosten en andere steden van de Han en Tang-dynastie verbond met steden die meer naar het westen lagen zoals Samarkand, Buchara, Bishkek en Islamabad. De twee belangrijkste routes liepen ten noorden en zuiden van de Gobiwoestijn (of het Tarim bassin). Maar weinig reizigers legden het gehele traject af, de meesten reisden tussen enkele steden, verhandelden daar hun goederen, die vervolgens weer verder werden verhandeld door anderen. Chinezen verkochten hun goederen aan Centraal Aziaten, die verkochten de goederen weer verder aan de Perzen, die vervolgens de spullen weer aan de Syriërs doorverkochten. Via de Syriërs belandden de goederen bij Joden en Grieken die de spullen verder verkochten aan de Romeinen. De route verbond op deze manier China, India en het Mediteranne Gebied en alles wat daartussen lag. De bloeiperiode van de Zijderoute vond plaats tijdens de Tang-dynastie (618-907). Vervolgens was er een periode waarin de handel inzakte, om opnieuw op te bloeien onder de Mongolen.De weg bleef eeuwenlang bestaan en raakte pas in onbruik met toenemende zeevaart van Europa naar Azië aan het einde van vijftiende eeuw .
Nomaden
Een belangrijke rol in de handel en wandel van de Zijderoute was weggelegd voor nomaden. Nomaden speelden een belangrijke rol in het gebied ten westen van China, Mongoolse en Turkse stammen beheersten dit gebied. Zij konden de handel via de Zijderoute maken en breken. Zij waren degenen die voor een groot deel zorgden voor de uitwisseling van goederen en informatie. De handel en de bescherming van de handelskaravanen was een belangrijke bron van inkomsten voor de nomadische stammen. De steden op de weg van de Zijderoute waren afhankelijk van de nomadische stammen in de regio, tegelijkertijd profiteerden de nomaden ook van wat de steden te bieden hadden