maandag 25 juni 2012

Papierwinkel en andere zaken

Bij een reis hoort ook weer als voorbereiding een hele papierwinkel. Maar goed dit wordt voor een deel geregeld door Rob en Dafne. Er moeten visums worden aangevraagd voor Iran, pakistan en India. De visum voor Turkije en Nepal koop je bij de grens.
Dit betekende dat er 2 maand geleden pasfoto’s moesten komen en veel! En ook nog in diverse maten, Europese en Amerikaans formaat. Papieren invullen en opsturen. Het Visum van Iran gaat op uitnodiging en duurt wat langer omdat de uitnodiging eerst vanuit Iran naar de ambassade gaat, je daar gescreend wordt en dan een nummer krijgt toegewezen waarmee je uiteindelijke visum kan aanvragen. Ondertussen moest er ook een Carnet de Passage aangevraagd worden bij de Adac de Duitse ANWB, want de ANWB is er mee gestopt. Het is Carnet is bestemd voor het verkrijgen van een tijdelijke vrije invoer van motorvoertuigen in bepaalde landen  en is een soort van motor paspoort. Het Carnet de Passage is een garantie voor de overheid van een land dat een motorvoertuig weer uitgevoerd wordt binnen de geldigheidsduur en dat als het motorvoertuig niet uitgevoerd kan worden (door bijvoorbeeld onherstelbare schade of diefstal) de verschuldigde invoerrechten en bijkomende belastingen betaald worden. Het carnet scheelt een hoop papierwerk aan de grens. Voor het carnet moest wel een flinke borg worden neergelegd maar gelukkig heb ik het Carnet afgelopen vrijdag binnen gekregen. Bij het visum van India moest een kopie bijgevoegd worden dus dat loopt allemaal.

Een ander iets is vaccinatie, gelukkig ben ik in het verleden en 2 jaar terug via de brandweer voorzien van alle benodigde inentingen en hoef ik buiten malaria tabletten niets te doen. Wel moet het gele boekje op orde zijn, dus nog even langs de huisarts. Vanmorgen nog even bij de tandarts langs geweest, want pijn aan je knaagstenen onderweg is niet grappig. Gelukkig viel dat mee op het ontbreken van een stukje glazuur na, maar dat wordt voortijd nog verholpen.

Ook van de motor moet ik nog het een en ander weten en enige technische kennis is onmisbaar. Een Dvd met live handelingen in beeld is een prima hulpmiddel. Technische is de motor perfect en de zwakke plek zit voor mijn gevoel in de elektronica. Gelukkig kan ik reserve onderdelen mee krijgen van Mamola. Daarnaast neem ik voor de zekerheid een extra rem en koppelingshendel mee, een kleinigheidje zit in een klein hoekje en het omvallen van de motor is niet ondenkbaar. Maar ja alles moet mee op de motor en grote onderdelen zijn een probleem. Daarnaast gaat er een 3 liter jerrycan met extra brandstof mee en een fles motorolie. Tie-reps en Ducktape zijn tevens onmisbare zaken om eventuele zaken mee op te lossen.

Mijn Tomtom navigatie heb ik ingeruild voor een Garmin Zumo 660. De Garmin heeft als voordeel dat er kaart materiaal van Iran, Pakistan en India op kan. Best wel handig om te weten waar je bent als je in de woestijn of Bushbush rijd. Om tevens het zicht te behouden heb ik alvast een koplamp beschermer geplaatst voor het geval er stenen opspatten.

De bepakking gaat in 2 zijkoffers, een topkoffer, een rolback en een tanktas. Het lijkt veel maar die ruimte heb ik nodig. Straks nog een grote beurt bij Mamola en dan is de motor er klaar voor.

Nog 6 weken en dan begint de reis, de tijd gaat hard en ongemerkt voorbij