zaterdag 15 september 2012

Dag 41 Bareilly naar Mahendranagar in Nepal 210 km


Gisteren was het een regendag en weinig te melden, vandaag door naar Nepal. Nepal is zeer rijk aan wild leven en de natuurlijke hulpbronnen. De tropische jungle van de Terai te behouden een aantal van de beste leefgebieden in Aziƫ. Terwijl de hoge Himalaya maakt noordelijke regio van Nepal, is de zuidelijke flatland bekend als de Terai bedekt met dichte tropische jungle. Gelukkig is het droog en rond half negen rijden we weg. Om de stad uit te komen kost ons ruim een half uur. Wat een drukte, als je de motor in de vrij zou zetten kom je vanzelf aan de andere kant van de stad. Soms moet je een tik uitdelen om zelf niet in de problemen te raken Vlak voor de grens stoppen wij om te tanken, als we willen vertrekken start de motor van Hans niet meer, aanduwen helpt niet en via mijn accu starten we hem met zelf gemaakte startkabbels van elektriciteitsdraad. Bij de 2e start poging komt er rook uit de voorzijde bij het slot. Gezien de tijd sleept Johan hem met spanbanden naar de grens. De grenspost is maar een aantal uren per dag open, van 8.00 tot 10.00, van 12.00 tot 14.00 en van 16.00 tot 18.00 Maar goed via goede en slechte wegen komen we aan de grens, niet als een grens overgang .herkenbaar zeg maar. We gaan eerst over een lange smalle brug om aan de andere kant van de rivier te komen, de rivier is door de laatste buien behoorlijk aangezweeld en stroomt krachtig door de bedding. Aan de andere kant staat een klein gebouw waar we India uit gaan. Het gaat redelijk snel, daarna door om de carnets in orde te maken. Binnen een uur zijn we klaar. Hier snappen ze het tenminste. Geen formeel gedoe, maar grote stappen snel thuis. Via het kiezelpad gaan we verder naar de Nepalese zijde van de grens, ook hier een snelle afhandeling. Zelf de carnet in te schrijven en voor de visum 23 euro aftikken. Ook hier snel weg en dan nog 10 km naar het hotel. Het hotel word gerenoveerd en de kamers zijn in behandeling. Deze wordt nog eerst schoongemaakt voordat weer er in kunnen. Maar goed we kunnen slapen. Als ik de kamersleutel heb leg ik de spullen neer en ga helpen met de motor van Hans, uiteindelijk blijkt de elektronica het euvel te zijn. Het valt niet op kort termijn te maken en zal op transport moeten. Rob stelt voor om een pick-up truck in te schakelen en de motor naar Kathmandu te laten brengen, vandaar wordt het vervoer naar Nederland toch geregeld. Hans zal bij ons achterop gaan. Zelf heb ik de motor ook na gekeken en ik weet dat ik Katmandu te gaan halen. Met Johan ga ik het stadje in om het een en ander te kopen, er is niet veel bijzonders, maar ik scoor een scheermes, ik heb vermoedelijk mijn mesjes ergens laten liggen en na 4 weken wordt deze die ik nu gebruik wel bot. Voor 80 cent een Gillette mach 3 houder en mesje. Waarom moet dat bij ons zo duur zijn??? Nu zo eerst dineren als de stroom het weer doet want deze valt nog wel eens uit en morgen weer op pad.



Onderweg


Sleutelen aan de motor van Hans


De grens tussen India en Nepal

Dag 40 Agra naar Bareilly 200 km


Vanmorgen toen ik op stond onweerde het en regende het behoorlijk, shit. Het is zeven uur, en ga eerst ontbijten en afscheid nemen van John en Erwin. Ondanks de regen gaan zij op pad, een taxi rijd hun voor om uit de stad te komen. Wij gaan nog verder ontbijten en wachten tot het droog wil worden. En gelukkig tegen 10 uur is het droog en gaan we op pad. Rob heeft navigatie die ons de stad uithelpt, mijn eigen navigatie doet dat helaas niet. De weg is goed, maar soms in de dorpen zitten er grote gaten in de weg. Door de regen staan sommige dorpen zelfs blank. Een aantal keer moeten. wij door diepe water massa rijden tot ongeveer 40 cm diep. Jan rijd in een put onderwater en zit vast, met een beetje duw en tegelwerk krijgen we hem los, maar wel natte voeten doordat het water bij de laarzen in loopt. We rijden verder en na 100 kmgaan we tanken, helaas is het zo dat overal waar we stoppen een verkeersopstopping ontstaat. Gelukkig is dit tankstation wat van de weg maar er staat al gauw een man of 50. Er worden foto's en filmpjes gemaakt met de mobiels. Na het tanken rijden we door tot half 2. Tijd voor een lunch, ook hier weer een opstopping. De eigenaar vraagt via een briefje of we alsjeblieft binnen willen gaan zitten. Hij is bang voor ongelukken en bied aan bewaking bij de motoren te zetten. Als we binnen zitten word het rustiger. Ik bestel cola en krijg een 2 literfles, de ander drankjes bestellen we maar af. Als eten een curry met brood vers gebakken. Als we na het eten willen wegrijden staat de straat weer vol, met veel geschreeuw word er ruimte gecreĆ«erd  en kunnen we op pad. Nog geen 10 minuten later betrekt de lucht , bijna zwart, bij voorbaat doen we vast een regenjas aan, dat was geen overbodige luxe want het regent gelijk, en dat duurt de hele middag verder, gelukkig is het niet zo druk , maar gemiddeld halen we net 50 km per uur. Onderweg moeten we nog door een ondergelopen tunnel, in de tunnel probeert men met een paar man een auto er uit te drukken, dit duurt even maar het lukt. Dan kunnen wij er door, in de eerste versnelling en blijven gas geven, het water komt boven de schoenen uit , weer natte voeten. Maar goed nog 30 km te gaan. Als we in Bareilly aankomen is het weer even zoeken en moeten we toch weer via nauwe kleine winkelstraatjes naar het hotel, maar gelukt om half zes zijn we er.

Water overlast

en nog meer water

Even stoppen levert genoeg bekijks op