woensdag 19 september 2012

dag 45 Katmandu

Niets moeten is het moto voor deze dagen, ik kan uitslapen maar ben toch om half zeven wakker, gewoonlijke tijd. Maar ik blijf nog een uur liggen voordat we gaan ontbijten. Het is droog en rond de 25 graden, we eten dan ook in de tuin. Na het eten ga ik op pad omde omgeving in de buurtte bekijken. Het is hier een backpackers buurt vanwaar veel wandelaars en bergbeklimmers vertrekken naar de Mount Everest. je ziet hier dan ook heel veel winkels met kleding, schoenen en rugzakken. Allemaal nep maar van goede kwaliteit. verder veel wierrook, beeldjes, armbanden en maskers. We besluiten om de grootste stupa van Nepal te bekijken en nemen een taxi. Met zijn vieren in een kleine suzuki door de hobbelige straten van Katmandu in een kwartier naar de stupa. Bij de stupais het rustig, mede door de entree die geheven wordt, ik ben hieral eerder geweest maar leuk om weer te zien. De stupa is omringd in gebedsvlaggen, de enorme Boudhanath Stupa is een heilige plaats voor Tibetaanse boeddhisten en het hart van de Tibetaanse emigrant gemeenschap in Kathmandu. Je ziet pelgrims die zich ter aarde werpen op houten planken, het maken van een klok in processie, een zogenaamde kora, rond de omtrek. Een gestage stroom van kastanjebruin geklede monniken en nonnen toe te voegen aan de plechtigheid.  Na dat we zijn rond gelopen drinken we wat op een van de dakterrassen, de temperatuur is ondertussen bijna 30graden en het is benauwd. De taxi staat al die tijd nog te wachten en we rijden terug naar het hotel. Hier ga ik mijn spullen maar eens uitzoeken welke ik wil achter laten en het luchtfilter vervangen, anders moet ik die weer mee terug nemen en kan ik die thuis vervangen. We hebben de motor laten schoonmaken door de portier, hij blij  en wij blij,het scheelt weer 3 kg klei. De rest van de dag luister ik muziek en praat wat met andere mensen in de tuin.Rob is ondertussen ook aangekomen om alvast wat zaken te regelen voor het motor transport vrijdag. Gezamelijk gaan we deze avond eten en sluiten af met een whisky in de tuin.


 de stupa met  tibitaanse  gebedsvlaggen


Monniken





1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd! Fijn dat je goed bent aangekomen. Nu nog een goede thuisreis en dan zien we je volgende week weer in levende lijve. Wij kijken er al naar uit.
    Liefs, Adrie, Eveline en Afke

    BeantwoordenVerwijderen